Jari was 5jaar
toen we beslisten om naar Brugge te verhuizen. Hij zat toen in het plaatselijk
katholiek basisschooltje waar ik en mij broers ook naar toe zijn geweest. De schoolkeuze
in Brugge hebben we bewust gedaan en goed over nagedacht. Ook vonden we dat
Jari toch wel wat inspraak mocht krijgen, want het is vooral Jari die er zeker
nog 7 jaar naar toe moest gaan. Tot nu toe nog altijd geen spijt van onze
keuze. We vonden het heel belangrijk dat het een school was dat zowel voor Jari maar ook voor ons een klik was. Dat ze ruimte hebben om te spelen en
dat je kind geen nummertje is.
Toen we in de
Tandem kwamen was ons 1ste indruk ‘wauw’ zo een groot domein. Je zag
dat de kinderen op de 1ste plaats komen, ieder kind uniek is. Er is
ruimte om talenten te ontwikkelen. De Tandem is in de afgelopen 9 jaar veel
veranderd. Toen wij toekwamen zat de lagere school en ‘het centrum’ nog in
containers. Het waren enkel de kleuters die al in een gebouw zaten. De lagere
school blok waren ze aan het afwerken. Zo had Jari geluk toen hij naar het 1ste
leerjaar ging ze intrek konden nemen in het nieuwe gebouw. Later kwam er ‘het
centrum’, de sportzaal, de boomhut, etc… nog bij.
(foto genomen van de facebookpagina Freinetschool De Tandem)
De manier van
leren vonden wij ook zeer aantrekkelijk. Ervaringsgericht leren en vertrekken
vanuit het kind zijn dingen die ons aanspraken. Voorbeeld: als ze leren lezen,
leren ze niet met het systeem ‘maan,roos,vis’ zoals wij vroeger leerden. Men
vertrekt vanuit wat de kinderen vertellen in de praatronde. Vertelt Jari over
zijn fantastische voetbaltoernooi van het afgelopen weekend, dan leren ze de
letter ‘v’ van voetbal.
Ook werken ze rond verschillende grote projecten van enkele weken. Sommige komen van de begeleider uit, andere komen vanuit de kinderen. Zo leerde Djenna al werken rond dinosaurus, kunstenaar Permeke, robotten, ziek zijn, alles dat vliegt, ….
Daarnaast hebben ze kleine projecten die maar 1 of enkele dagen duren zoals sneeuw,…
Ook werken ze rond verschillende grote projecten van enkele weken. Sommige komen van de begeleider uit, andere komen vanuit de kinderen. Zo leerde Djenna al werken rond dinosaurus, kunstenaar Permeke, robotten, ziek zijn, alles dat vliegt, ….
Daarnaast hebben ze kleine projecten die maar 1 of enkele dagen duren zoals sneeuw,…
Ondertussen heeft
de school onlangs een crĆØche overgenomen waardoor er vanaf 0 jaar op dezelfde
manier word gewerkt. De overgang aan 2,5 jaar moeten ze niet doen naar school,
want ze blijven tot 4 jaar in hun leefgroep met hun 2 vaste begeleiders. Hierover
kun je lezen op onderstaande link:
Wij zijn heel
blij met onze keuze om Inaya ook in dit project te laten starten. Ze gaat nu al
bijna 6 maand en we zijn nog altijd vol overtuigd van onze keuze. Ervaring over
de leefgroep 0 tot 4 jaar komt later aan bod omdat we nog niet genoeg ervaring
hebben.
Maakten jullie
een bewuste schoolkeuze of gaan de kids naar de dichtstbijzijnde buurtschool?
(foto genomen van de facebookpagina Freinetschool De Tandem)
Reacties
Een reactie posten