Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom wij voor De Tandem kozen…



Jari was 5jaar toen we beslisten om naar Brugge te verhuizen. Hij zat toen in het plaatselijk katholiek basisschooltje waar ik en mij broers ook naar toe zijn geweest. De schoolkeuze in Brugge hebben we bewust gedaan en goed over nagedacht. Ook vonden we dat Jari toch wel wat inspraak mocht krijgen, want het is vooral Jari die er zeker nog 7 jaar naar toe moest gaan. Tot nu toe nog altijd geen spijt van onze keuze. We vonden het heel belangrijk dat het een school was dat zowel voor Jari maar ook voor ons een klik was. Dat ze ruimte hebben om te spelen en dat je kind geen nummertje is.

Toen we in de Tandem kwamen was ons 1ste indruk ‘wauw’ zo een groot domein. Je zag dat de kinderen op de 1ste plaats komen, ieder kind uniek is. Er is ruimte om talenten te ontwikkelen. De Tandem is in de afgelopen 9 jaar veel veranderd. Toen wij toekwamen zat de lagere school en ‘het centrum’ nog in containers. Het waren enkel de kleuters die al in een gebouw zaten. De lagere school blok waren ze aan het afwerken. Zo had Jari geluk toen hij naar het 1ste leerjaar ging ze intrek konden nemen in het nieuwe gebouw. Later kwam er ‘het centrum’, de sportzaal, de boomhut, etc… nog bij.


(foto genomen van de facebookpagina Freinetschool De Tandem)

De manier van leren vonden wij ook zeer aantrekkelijk. Ervaringsgericht leren en vertrekken vanuit het kind zijn dingen die ons aanspraken. Voorbeeld: als ze leren lezen, leren ze niet met het systeem ‘maan,roos,vis’ zoals wij vroeger leerden. Men vertrekt vanuit wat de kinderen vertellen in de praatronde. Vertelt Jari over zijn fantastische voetbaltoernooi van het afgelopen weekend, dan leren ze de letter ‘v’ van voetbal.
Ook werken ze rond verschillende grote projecten van enkele weken. Sommige komen van de begeleider uit, andere komen vanuit de kinderen. Zo leerde Djenna al werken rond dinosaurus, kunstenaar Permeke, robotten, ziek zijn, alles dat vliegt, ….
Daarnaast hebben ze kleine projecten die maar 1 of enkele dagen duren zoals sneeuw,…
Ondertussen heeft de school onlangs een crĆØche overgenomen waardoor er vanaf 0 jaar op dezelfde manier word gewerkt. De overgang aan 2,5 jaar moeten ze niet doen naar school, want ze blijven tot 4 jaar in hun leefgroep met hun 2 vaste begeleiders. Hierover kun je lezen op onderstaande link:


Wij zijn heel blij met onze keuze om Inaya ook in dit project te laten starten. Ze gaat nu al bijna 6 maand en we zijn nog altijd vol overtuigd van onze keuze. Ervaring over de leefgroep 0 tot 4 jaar komt later aan bod omdat we nog niet genoeg ervaring hebben.

Maakten jullie een bewuste schoolkeuze of gaan de kids naar de dichtstbijzijnde buurtschool?

(foto genomen van de facebookpagina Freinetschool De Tandem)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Werken, huishouden en 3 kindjes

Eigenlijk schrijf ik dit op een zeer slecht moment, want momenteel raak ik er totaal niet door m’n huishouden. Ik zit wat verzeild in slechte routine, zware vermoeidheid,…. Toen we besliste om nog voor een 3 de kindje te gaan hadden we totaal geen idee dat het ons zo zwaar  zou vallen. We zaten toch wat in een routine, en dachten dat de baby er wel ging in mee draaien. Dat was buiten Inaya gerekend. Ze heeft haar eigen ritme en iedereen moet dat maar wat gaan volgen. Inaya komt nog iedere 2u wakker voor voeding te krijgen. Djenna destijds sliep op die leeftijd al nachten van 11u. De zware vermoeidheid begint dus eigenlijk wel zijn tol te eisen. Ik merk ook wel dat ik mij minder goed kan focussen, kleine foutjes begin te maken (zowel thuis als op het werk) en mijn geduld is volledig op (en ik had vroeger een ijzeren geduld). Maar ik probeer het positief te bekijken, dit zal niet eeuwig duren. Er komt een moment dat ze zal doorslapen …. Onze grote puber heeft wat extra aan

Italiaanse crackers

Na drukke tijden eventjes terug wat tijd vrij gemaakt om een receptje online te zetten šŸ˜Š... Wij eten geregeld crackers of tarwevrij brood 's middags. Nu ik wil genoeg variatie aanbieden aan de meisjes dat het niet iedere keer hetzelfde is. Nu in deze tijd van het jaar zeker. Wegens de Corona maatregelen zijn ze altijd met papa thuis en grijpen ze vlugger naar een boterham met beleg. Dus kroop ik achter mijn receptenboek en maakte een variant op de gezonde zadencrackers... Deze crackers kun je bij de lunch zo eten of bij een kommetje soep. Ook kun je ze gerust als snack meenemen.  IngrediĆ«nten 100gr havermout (die je zelf maalt tot meel)  60gr pompoenpitten  100gr lijnzaad 60gr zonnebloempitten 30gr sesamzaadjes  1 chia ei 100ml water  1 el olijfolie 1 potje tomatenpuree   Handje vol Verse oregano en basilicum Gedroogde italiaanse kruiden Peper en zout Bereiding    Je voorvervarmt je iven op 175°C. Je maakt je chia ei (1 el chiazaad en 3 el water). Daarna weeg je alle i

Linzen

Een paar jaar geleden wist ik zelf niet dat dat bestond, wat het zelf precies was. Ik dacht eigenlijk toen dat da zo een ingrediĆ«nt was die ze in Aziatische landen gebruikte, maar die totaal niet lekker en niet ‘normaal’ was. Al een tijdje merk ik in verschillende kookboeken of recepten op het internet dat Linzen toch meer en meer worden gebruikt. Dus dacht ik bij mezelf: ‘dat moet ik ook eens proberen.’ Maar ik ging eerst even raad gaan vragen aan mijn schoonzus. Wat was de smaak en wat kun je hier mee doen? Ik ging ook opzoeken hoe gezond Linzen waren en wat dat ‘gezond’ dan wel betekende. Linzen zijn peulvruchten (Peulvrucht komt van een vlinderbloemige plant. Het is een vrucht die bestaat uit een vruchtblad met een peul erin.). Ze bevatten magnesium, ijzer, vitamine B, eiwitten, vezels en veel anti-oxidanten ( oxidatie is een chemisch proces onder invloed van zuurstof. Het lichaam gebruikt zuurstof om o.a. voedingstoffen te verbranden. Er wordt ook zuurstof gebruikt bij