Doorgaan naar hoofdcontent

Welk invloed heeft suiker op onze kinderen en op onszelf?


Welk invloed heeft suiker op onze kinderen en op onszelf?

Als Djenna teveel suiker binnen heeft staat haar mondje niet stil. En babbelen dat ze doet, maar ook zeer wild zijn, moeilijker kunnen luisteren. Tot nu toe hadden we dat eigenlijk niet door dat suiker zoveel invloed had. We probeerde echt wel de suiker inname te beperken, maar met haar allergieën mocht ze van ons wel al eens een extra snoepje(s).

Ons laatste verlof merkte we echt dat Inaya moeilijk had met de drukte van Djenna. Nu Djenna is een temperamentvol meisje, maar we ondervonden dat als ze extra suiker had gekregen ze nog drukker werd. Zo waren we een hele dag op uitstap geweest met de trein en waren we allemaal moe van een fijne gezinsdag. We begonnen aan onze terugreis. Djenna heeft 1.5u aan 1 stuk gebabbeld en niet stil gezeten. Ja, ze had van ons een extra snoepje gekregen en samen met haar broer een kom popcorn (met suiker) gedeeld, maar we dachten op dat moment niet aan de gevolgen. Mehdi en ik waren op en besefte toen echt dat dit de druppel was. We moeten dringen iets in ons leven en deels in onze voeding veranderen. Hoe we dit teweeg gaan brengen weten we nog niet. Op school krijgt ze iedere middag om 15u30 een koekje. Dit is oftewel een maiswafel, een cakeje of een speltkoekje. Aangezien Djenna allergieën heeft geven we zelf koekjes mee naar school, dus de koekjes kunnen we wel veranderen. Maar dat wil zeggen dat er een grote zoektocht gaat zijn naar een koekje zonder geraffineerde suiker dat ze wel lekker vind. Na school krijgt ze thuis om 16u enkel nog een stukje fruit of groente en daarna niets meer tot aan het avond eten. In het weekend weet ik nog niet hoe we dat gaan doen. Misschien naast standaard fruit nog 1 extra koekje zoals op school. Frisdrank wordt hier enkel maar gedronken als er een feest is of als we weg van huis zijn. Daar is ook de regel dan dat ze maar 1 of max 2 glaasjes mag.
Ook ik heb er last van. Vooral dan serieuze suikerdippen in combinatie met stress, waardoor mijn lichaam helemaal gaat trillen en opgejaagd gevoel. Serieus minderen dus in suikers. Mijn man is de laatste jaren ook wat kilo’s bijgekomen door de suiker. ‘s avonds bij de televisie eens een koekje of een snoepje,…
Ons Jari heeft er nog geen zichtbaar last van, maar dit kan vlug veranderen. Ik denk dat hij pas de grootste verandering gaat ondervinden als we proberen zo suikerarm mogelijk te eten.

Ik dacht altijd, maar ik eet echt niet veel suiker. Ik eet bijna tot geen koeken Een snoepje is ook eens een uitzondering en in de zout naturel chips die wij geregeld eten zit geen suiker. Maar dan hebben we nog niet goed verder gekeken. De dag van vandaag zit er echt overal suiker in. Als je naar de supermarkt gaat om een pakje kippenwit, ketchup, smeersalades, panklaar vlees,… overal zit er suiker in. Suiker is een zeer goedkope grondstof en de mensen vinden het lekker. Ik heb ondertussen al deels in mijn zoektocht ondervonden dat suiker een zeer gevaarlijk tot zeer verslavend iets kan zijn. Om daar meer over uit te wijken lukt nog niet, want ik moet mij er echt nog meer over gaan inlezen.
Dus we proberen nu extra op te letten wat we kopen en wat we klaar maken van eten. Ik ga eerlijk zijn volledig suikervrij eten is zeer moeilijk, maar ik ga zoveel mogelijk suikers vermijden en gezondere dingen in de plaats zoeken.


Hebben jullie nog tips voor ons, geef ze gerust door. We kunnen ze zeker gebruiken in onze zoektocht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Werken, huishouden en 3 kindjes

Eigenlijk schrijf ik dit op een zeer slecht moment, want momenteel raak ik er totaal niet door m’n huishouden. Ik zit wat verzeild in slechte routine, zware vermoeidheid,…. Toen we besliste om nog voor een 3 de kindje te gaan hadden we totaal geen idee dat het ons zo zwaar  zou vallen. We zaten toch wat in een routine, en dachten dat de baby er wel ging in mee draaien. Dat was buiten Inaya gerekend. Ze heeft haar eigen ritme en iedereen moet dat maar wat gaan volgen. Inaya komt nog iedere 2u wakker voor voeding te krijgen. Djenna destijds sliep op die leeftijd al nachten van 11u. De zware vermoeidheid begint dus eigenlijk wel zijn tol te eisen. Ik merk ook wel dat ik mij minder goed kan focussen, kleine foutjes begin te maken (zowel thuis als op het werk) en mijn geduld is volledig op (en ik had vroeger een ijzeren geduld). Maar ik probeer het positief te bekijken, dit zal niet eeuwig duren. Er komt een moment dat ze zal doorslapen …. Onze grote puber heeft wat extra aan

Italiaanse crackers

Na drukke tijden eventjes terug wat tijd vrij gemaakt om een receptje online te zetten 😊... Wij eten geregeld crackers of tarwevrij brood 's middags. Nu ik wil genoeg variatie aanbieden aan de meisjes dat het niet iedere keer hetzelfde is. Nu in deze tijd van het jaar zeker. Wegens de Corona maatregelen zijn ze altijd met papa thuis en grijpen ze vlugger naar een boterham met beleg. Dus kroop ik achter mijn receptenboek en maakte een variant op de gezonde zadencrackers... Deze crackers kun je bij de lunch zo eten of bij een kommetje soep. Ook kun je ze gerust als snack meenemen.  Ingrediënten 100gr havermout (die je zelf maalt tot meel)  60gr pompoenpitten  100gr lijnzaad 60gr zonnebloempitten 30gr sesamzaadjes  1 chia ei 100ml water  1 el olijfolie 1 potje tomatenpuree   Handje vol Verse oregano en basilicum Gedroogde italiaanse kruiden Peper en zout Bereiding    Je voorvervarmt je iven op 175°C. Je maakt je chia ei (1 el chiazaad en 3 el water). Daarna weeg je alle i

Linzen

Een paar jaar geleden wist ik zelf niet dat dat bestond, wat het zelf precies was. Ik dacht eigenlijk toen dat da zo een ingrediënt was die ze in Aziatische landen gebruikte, maar die totaal niet lekker en niet ‘normaal’ was. Al een tijdje merk ik in verschillende kookboeken of recepten op het internet dat Linzen toch meer en meer worden gebruikt. Dus dacht ik bij mezelf: ‘dat moet ik ook eens proberen.’ Maar ik ging eerst even raad gaan vragen aan mijn schoonzus. Wat was de smaak en wat kun je hier mee doen? Ik ging ook opzoeken hoe gezond Linzen waren en wat dat ‘gezond’ dan wel betekende. Linzen zijn peulvruchten (Peulvrucht komt van een vlinderbloemige plant. Het is een vrucht die bestaat uit een vruchtblad met een peul erin.). Ze bevatten magnesium, ijzer, vitamine B, eiwitten, vezels en veel anti-oxidanten ( oxidatie is een chemisch proces onder invloed van zuurstof. Het lichaam gebruikt zuurstof om o.a. voedingstoffen te verbranden. Er wordt ook zuurstof gebruikt bij