Jari was tot nu
toe een leerling die niet veel deed voor school, maar die er eigenlijk wel
altijd doorgeraakt. Dit moet nu drastisch veranderen of hij gaat falen… Als
ouders kregen we een 'vijf voor twaalf' waarschuwing…
Het 1ste
leerjaar liep al deels moeilijk voor Jari. Hij startte zeer goed en was mee met
de letters en rekenen. Pas na de paasvakantie contacteerde de juffrouw ons dat
Jari wat achter zat met lezen. Dat hij door wat extra te oefenen zeker terug
mooi mee ging zijn. Toch waren we wat gefrustreerd als ouders dat ze dit maar
zo laat hebben laten weten. Hadden we het net na de kerstvakantie gehoord
konden we veel sneller ingrijpen. Daarvoor was het te laat natuurlijk. Dus
begonnen we wat meer te lezen met hem. Ik kocht veel leesboeken met
verschillende thema’s zodat hij kon kiezen.
In het 2de
leerjaar ging rekenen zeer goed, maar taal daarentegen ging nog moeilijker. Hij
kreeg op school al extra begeleiding voor lezen en ook extra begeleiding rond
taal. Daarom zaten we talrijke keren samen met de juf en besliste we op het
einde van het 2de leerjaar om met logopedie te starten. Die
logopedie liep 2 jaar iedere woensdag. Het verdikt was dat Jari Dyslexie heeft.
De appel valt niet ver van de boom, want ook ik ben destijds gediagnostiseerd
met dyslexie.
Voor het 3de
leerjaar hadden we samen met de juf en de zorgjuf en de logopediste beslist om de
taal van het 2de leerjaar opnieuw te doen. Samen met de logo ondersteuning
verliep dit veel beter. Na ongeveer de krokusvakantie begon de logo ook het
taal van 3de leerjaar aan te bieden. Zo had Jari ook zijn taal voor
het 3de afgewerkt op het einde van de zomer.
Daarna liep het
wat bergaf met Jari op schools gebied. Hij moest hem wat meer inzetten, maar
had daar totaal geen zin in. Zijn rekenen liep ook niet meer 100%. Op zich kon
Jari met alles goed mee, maar vooral zijn gedrag zat hem in de weg. Hij slaagde
de laatste 3 jaren van het lager onderwijs, maar er werd wel meer inzet
vereist. Het lezen bleef moeilijk. Ik had in het 5de leerjaar de
moed opgegeven om iedere keer boeken mee te nemen uit de bibliotheek. Hij wilde
het liefst strips lezen. Hierdoor ging zijn lezen wat vlugger in stijgende
lijn, maar het is en blijft een werkpunt. Je merkt dit nu nog als hij aan zijn
zusjes voorleest dat dit een moeilijke opdracht is.
Op het einde van
het 6de leerjaar hadden ze een echte examenweek met punten op de
toetsen. Toen ging dit volledig mis. Jari moest effectief leren om dan een week
aan stuk iedere dag een examen te hebben. Hij ging volledig in de mist.
Gelukkig telde die punten niet mee als eindresultaat. Als ouder voel je je zoo
gefaald. Je wilt het beste voor je kind en stimuleert hem wel om te studeren,
maar dat was zeer moeilijk. Het deed wel pijn als je punten van 2/10 hoorde. Al
had hij ook onderdelen waar hij 13/15 haalde. Wij zijn nog altijd blij met onze
keuze van scholen. Want die toetsen/examens waren de enige keer dat hij punten
kreeg. Met mondelinge feedback en permanente evaluatie kun je veel beter aan de
nodige punten werken en talenten stimuleren.
Daarna startte
Jari in Stamina Brugge. Een nieuwe methodeschool die net geboren was. Een ideale
plaats voor Jari om zijn talenten te ontdekken. Het 1ste jaar verliep
zoals de laatste 3 jaren van het lager. Hij had met alle domeinen (met uitzondering
van sport) moeilijkheden. We moesten echt zoveel mogelijk in zijn agenda
kijken, want volgens hem had hij nooit iets te doen.
Op dat gebied ben
ik een beetje een loedermoeder. Ik vergeet het soms om eens in zijn agenda te
kijken. Ik voel me daar dan zeer schuldig over dat hij niet gestudeerd heeft. Ik
trek het mij ook zeer hard aan als hij een onvoldoende krijgt. Ik voel mij dan een beetje gefaald als ouder.
Ook al moet hij zelf studeren, toch vind ik dat ik dan als ouders er meer
achter had moeten zitten om te beginnen of verder te studeren.
Zijn 2de
jaar loopt nog, maar hij was zeer slecht bezig. Als hij zo zou verder doen zat
slagen er zeker niet meer in. Daarom hebben we de koe bij de horen gevat. Op
maandag gaat hij nu samen met zijn meter huiswerk maken. Dinsdag, woensdag en
donderdag na school ben ik thuis en moet hij altijd minimum 30 min werken voor
school, huiswerk of niet. De toetsen waar hij meer dan de helft een onvoldoende
heeft maakt hij bij ons thuis opnieuw.
We zouden dit
niet doen moesten we weten dat Jari het niet kan. Voor de kerstvakantie had
hij een kleine wiskunde toets. Samen met hem heb ik 2 avonden van +/- 2 uur
samen gestudeerd en samenvattingen gemaakt en heeft hij op die toets niet één
onvoldoende gescoord.
Reacties
Een reactie posten