Doorgaan naar hoofdcontent

puber vs. School



Jari was tot nu toe een leerling die niet veel deed voor school, maar die er eigenlijk wel altijd doorgeraakt. Dit moet nu drastisch veranderen of hij gaat falen… Als ouders kregen we een 'vijf voor twaalf' waarschuwing…         

Het 1ste leerjaar liep al deels moeilijk voor Jari. Hij startte zeer goed en was mee met de letters en rekenen. Pas na de paasvakantie contacteerde de juffrouw ons dat Jari wat achter zat met lezen. Dat hij door wat extra te oefenen zeker terug mooi mee ging zijn. Toch waren we wat gefrustreerd als ouders dat ze dit maar zo laat hebben laten weten. Hadden we het net na de kerstvakantie gehoord konden we veel sneller ingrijpen. Daarvoor was het te laat natuurlijk. Dus begonnen we wat meer te lezen met hem. Ik kocht veel leesboeken met verschillende thema’s zodat hij kon kiezen.

In het 2de leerjaar ging rekenen zeer goed, maar taal daarentegen ging nog moeilijker. Hij kreeg op school al extra begeleiding voor lezen en ook extra begeleiding rond taal. Daarom zaten we talrijke keren samen met de juf en besliste we op het einde van het 2de leerjaar om met logopedie te starten. Die logopedie liep 2 jaar iedere woensdag. Het verdikt was dat Jari Dyslexie heeft. De appel valt niet ver van de boom, want ook ik ben destijds gediagnostiseerd met dyslexie.

Voor het 3de leerjaar hadden we samen met de juf en de zorgjuf en de logopediste beslist om de taal van het 2de leerjaar opnieuw te doen. Samen met de logo ondersteuning verliep dit veel beter. Na ongeveer de krokusvakantie begon de logo ook het taal van 3de leerjaar aan te bieden. Zo had Jari ook zijn taal voor het 3de afgewerkt op het einde van de zomer.

Daarna liep het wat bergaf met Jari op schools gebied. Hij moest hem wat meer inzetten, maar had daar totaal geen zin in. Zijn rekenen liep ook niet meer 100%. Op zich kon Jari met alles goed mee, maar vooral zijn gedrag zat hem in de weg. Hij slaagde de laatste 3 jaren van het lager onderwijs, maar er werd wel meer inzet vereist. Het lezen bleef moeilijk. Ik had in het 5de leerjaar de moed opgegeven om iedere keer boeken mee te nemen uit de bibliotheek. Hij wilde het liefst strips lezen. Hierdoor ging zijn lezen wat vlugger in stijgende lijn, maar het is en blijft een werkpunt. Je merkt dit nu nog als hij aan zijn zusjes voorleest dat dit een moeilijke opdracht is.

Op het einde van het 6de leerjaar hadden ze een echte examenweek met punten op de toetsen. Toen ging dit volledig mis. Jari moest effectief leren om dan een week aan stuk iedere dag een examen te hebben. Hij ging volledig in de mist. Gelukkig telde die punten niet mee als eindresultaat. Als ouder voel je je zoo gefaald. Je wilt het beste voor je kind en stimuleert hem wel om te studeren, maar dat was zeer moeilijk. Het deed wel pijn als je punten van 2/10 hoorde. Al had hij ook onderdelen waar hij 13/15 haalde. Wij zijn nog altijd blij met onze keuze van scholen. Want die toetsen/examens waren de enige keer dat hij punten kreeg. Met mondelinge feedback en permanente evaluatie kun je veel beter aan de nodige punten werken en talenten stimuleren.

Daarna startte Jari in Stamina Brugge. Een nieuwe methodeschool die net geboren was. Een ideale plaats voor Jari om zijn talenten te ontdekken. Het 1ste jaar verliep zoals de laatste 3 jaren van het lager.  Hij had met alle domeinen (met uitzondering van sport) moeilijkheden. We moesten echt zoveel mogelijk in zijn agenda kijken, want volgens hem had hij nooit iets te doen.

Op dat gebied ben ik een beetje een loedermoeder. Ik vergeet het soms om eens in zijn agenda te kijken. Ik voel me daar dan zeer schuldig over dat hij niet gestudeerd heeft. Ik trek het mij ook zeer hard aan als hij een onvoldoende krijgt.  Ik voel mij dan een beetje gefaald als ouder. Ook al moet hij zelf studeren, toch vind ik dat ik dan als ouders er meer achter had moeten zitten om te beginnen of verder te studeren.

Zijn 2de jaar loopt nog, maar hij was zeer slecht bezig. Als hij zo zou verder doen zat slagen er zeker niet meer in. Daarom hebben we de koe bij de horen gevat. Op maandag gaat hij nu samen met zijn meter huiswerk maken. Dinsdag, woensdag en donderdag na school ben ik thuis en moet hij altijd minimum 30 min werken voor school, huiswerk of niet. De toetsen waar hij meer dan de helft een onvoldoende heeft maakt hij bij ons thuis opnieuw.

We zouden dit niet doen moesten we weten dat Jari het niet kan. Voor de kerstvakantie had hij een kleine wiskunde toets. Samen met hem heb ik 2 avonden van +/- 2 uur samen gestudeerd en samenvattingen gemaakt en heeft hij op die toets niet één onvoldoende gescoord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Werken, huishouden en 3 kindjes

Eigenlijk schrijf ik dit op een zeer slecht moment, want momenteel raak ik er totaal niet door m’n huishouden. Ik zit wat verzeild in slechte routine, zware vermoeidheid,…. Toen we besliste om nog voor een 3 de kindje te gaan hadden we totaal geen idee dat het ons zo zwaar  zou vallen. We zaten toch wat in een routine, en dachten dat de baby er wel ging in mee draaien. Dat was buiten Inaya gerekend. Ze heeft haar eigen ritme en iedereen moet dat maar wat gaan volgen. Inaya komt nog iedere 2u wakker voor voeding te krijgen. Djenna destijds sliep op die leeftijd al nachten van 11u. De zware vermoeidheid begint dus eigenlijk wel zijn tol te eisen. Ik merk ook wel dat ik mij minder goed kan focussen, kleine foutjes begin te maken (zowel thuis als op het werk) en mijn geduld is volledig op (en ik had vroeger een ijzeren geduld). Maar ik probeer het positief te bekijken, dit zal niet eeuwig duren. Er komt een moment dat ze zal doorslapen …. Onze grote puber heeft wat extra aan

Italiaanse crackers

Na drukke tijden eventjes terug wat tijd vrij gemaakt om een receptje online te zetten 😊... Wij eten geregeld crackers of tarwevrij brood 's middags. Nu ik wil genoeg variatie aanbieden aan de meisjes dat het niet iedere keer hetzelfde is. Nu in deze tijd van het jaar zeker. Wegens de Corona maatregelen zijn ze altijd met papa thuis en grijpen ze vlugger naar een boterham met beleg. Dus kroop ik achter mijn receptenboek en maakte een variant op de gezonde zadencrackers... Deze crackers kun je bij de lunch zo eten of bij een kommetje soep. Ook kun je ze gerust als snack meenemen.  Ingrediënten 100gr havermout (die je zelf maalt tot meel)  60gr pompoenpitten  100gr lijnzaad 60gr zonnebloempitten 30gr sesamzaadjes  1 chia ei 100ml water  1 el olijfolie 1 potje tomatenpuree   Handje vol Verse oregano en basilicum Gedroogde italiaanse kruiden Peper en zout Bereiding    Je voorvervarmt je iven op 175°C. Je maakt je chia ei (1 el chiazaad en 3 el water). Daarna weeg je alle i

Linzen

Een paar jaar geleden wist ik zelf niet dat dat bestond, wat het zelf precies was. Ik dacht eigenlijk toen dat da zo een ingrediënt was die ze in Aziatische landen gebruikte, maar die totaal niet lekker en niet ‘normaal’ was. Al een tijdje merk ik in verschillende kookboeken of recepten op het internet dat Linzen toch meer en meer worden gebruikt. Dus dacht ik bij mezelf: ‘dat moet ik ook eens proberen.’ Maar ik ging eerst even raad gaan vragen aan mijn schoonzus. Wat was de smaak en wat kun je hier mee doen? Ik ging ook opzoeken hoe gezond Linzen waren en wat dat ‘gezond’ dan wel betekende. Linzen zijn peulvruchten (Peulvrucht komt van een vlinderbloemige plant. Het is een vrucht die bestaat uit een vruchtblad met een peul erin.). Ze bevatten magnesium, ijzer, vitamine B, eiwitten, vezels en veel anti-oxidanten ( oxidatie is een chemisch proces onder invloed van zuurstof. Het lichaam gebruikt zuurstof om o.a. voedingstoffen te verbranden. Er wordt ook zuurstof gebruikt bij